Sayangku

Sayangku

Jom laa... follow

Monday, April 19, 2010

Cara baru...Jauh lah hendaknya.

Salam semua...n3 ni pulak aku dapat beberapa tahun yg lepas...da basi kot...tapi boleh lah kalau nak berkongsi tu, kalau ade2 yang belum terbaca.

Pasal kuman HIV. Aku rasa semua orang tahu tentang HIV nie..

"Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit" ataupun AIDS adalah penyakit yang disebabkan oleh sejenis virus yang dikenali sebagai HIV (Human Immunodeficiency Virus) yang menyebabkan kegagalan sistem imun tubuh ataupun kebolehan semulajadi tubuh untuk melawan penyakit.


Bagaimana HIV ini boleh dijangkiti?

1. melalui perhubungan seks tidak selamat (seks tidak selamat adalah seks tanpa

menggunakan kondom lateks).

2. melalui perkongsian jarum suntikan atau picagari.

3. melalui ibu kepada bayinya semasa kehamilan, kelahiran atau penyusuan.


namun terdapat cara baru bagaimana kuman HIV ini boleh tersebar....angkara orang yang tidak bertanggungjawab.....Doa2 la agar dijauhi oleh Allah SWT...Amin

gambar hiasan

1. Terdapat kes menunjukkan pesakit HIV meletakkan penyuntik di dalam tempat mengembalikan syiling iaitu di mesin air minuman...
jadi pastikan bila anda membeli air, perhatikan betul-betul tempat mengembalikan wang syiling... ..mungkin terdapat jarum penyuntik di dalamnya.


2. Di restoran makanan segera, pesakit HIV yang juga pekerjanya meletakkan sedikit darah di dalam burger & mencampurkan dengan mayonis dan salad. Ianya seperti sos. Jadi cuba jangan pesan burger dengan mayonis & sos.

gambar hiasan

3. Satu lagi kawasan pilihan penagih.Terdapat kes di Australia di mana kanak-kanak yg tak berdosa telah tercucuk jarum penyuntik apabila beliau turun daripada papan lunsur & kemudiannya didapati HIV positif.


4.Sila pastikan kerusi yg anda duduki. Kes yang terjadi apabila seorang duduk dikerusi dan terasa sesuatu benda mencucuk. Apabila berdiri didapati ada jarumpenyuntik dan nota berbunyi "Welcome to the real world, you are now HIV positive' . Doktor telah memeriksa jarum tersebut & mengesahkan ianya terdapat
virus HIV.

gambar hiasan

5. Apabila anda berjalan di pantai sila pakai selipar atau kasut, terdapat penagih dadah yang melakukan aktiviti di tepi pantai dan menimbus jarum penyuntik di dalam pasir. Penyuntik ini kemudiannya terdedah akibat ombak.

Semoga kes2 cam ni tak berlaku di bumi Malaysia.

1 comment:

Related Posts with Thumbnails