Sayangku

Sayangku

Jom laa... follow

Friday, December 25, 2009

Zahwah vs Nur

Kehadiran Zahwah benar2 menguji kesabaran aku. Emosi aku menjadi tak stabil...marah, geram, sayang, sedih silih berganti. Tidak spt 3 tahun yg lepas dengan hadirnya Zahrah...kali ini lebih mencabar lagi. Ya Allah, berikan lah aku kekuatan dan kesabaran yang tinggi untuk melayan karenah Zahwah. Jadikan lah dia anak yang solehah.

Boleh dikatakan setiap hari, dlm hari2 berpantang, Zahwah sering menangis, dan tangisannya seolah-olah spt dicubit2....sekali sekali merah padam mukanya, sehingga aku jadi takut. Segala usaha aku lakukan untuk meredakan tangisnya...sapu minyak kat perut, takut dia kembung, berbuai dgn alunan kalimah Allah, susu da ku beri sekenyangnye, tapi tangisannye masih tak reda. Tidornye pun tak lena.

Keadaan Zahwah sangat berbeza dgn, Nur (sepupu zahwah) 3 hari lebih tua dari zahwah. Tak payah berbuai, bedodoi...kenyang susu sahaja terus lena. Tangisnye pun taklah sampai hilang suara, spt Zahwah.

Aku harap keadaan Zahwah hanya sementara, cukup la untuk tempoh berpantang. Org tua2 kata...kalau budak asyik nangis aje, perlu jaga2, jangan sampai sawan tangis. Itu yang aku tak mahu. Tak pe la zahwah, da besar nanti jadi budak yang baik ye...Amin.


Monday, December 14, 2009

Buat ape tu kak ngah?

Hari ini entah angin ape, si zahrah rajin pulak mengemas kasut2 kat luar rumah, sampai jadi gaduh ngan abang long dia. Abang long dia tak kasi kemas sebab abang dia sibuk nak pakai kasut nak main kat luar. Si Zahwah pulak tengah tido...da la nak tido payah, abang ngan kakak dia pulak memekak...ha kau....abang dia kena cepuk ngan ayah dia...

Lepas tu, kak ngah mengadu kat ibu dia...nak kemas kasut kat luar...wa...aku lagi la suka. So aku galakkan dia mengemas. Aku sememangnye belum mengemas2 kat luar tu, apatah lagi dalam pantang ni. Semuanye en. hassan yg buat. Alhamdulillah da bole diharap juga anak dara aku nie. Harap2 rajin dia tu sampai ke besor la hendaknye. Amin.






Gaya kak ngah mengemas


Hari lahir Zahrah















Pada 27 Nov 2009, seluruh umat Islam menyambut Hari Raya Aidiladha. Dan pada tarikh yang sama juga, merupakan hari lahir anak aku yang kedua, Hadifah Zahrah mencecah usianya 3 tahun.

Tak ade sambutan meriah pun untuk menyambut hari lahir zahrah, cuma bacaan doa selamat oleh en. hassan dan potong kek aje. Lagi pun, aku masih dalam pantang masuk hari ke-18. Manakala mak dan ayah aku tak de sebab mereka mengerjakan haji kali ke 2.

Untuk zahrah, selamat hari lahir. Ibu doakan kak ngah menjadi anak yang solehah, menjadi orang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. I love U so much.



Tuesday, December 1, 2009

Ahli keluarga baru

Tarikh 7 Nov 2009 (Sabtu), hari yg ditunggu telah tiba. Namun tiada tanda2 yang menunjukkan aku akan bersalin. Hari sebelumnya, aku dan suami dah siap sedia hantar anak2 balik kampung. Pulak tu hari Jumaat, keluarga aku buat kenduri selamat kerana mak dan ayah aku akan menunaikan haji tahun ini. Dan, dijangka akan berangkat pada 10 Nov 2009. Malam tu juga kita org dapat berita, ain (adik ipar), terpaksa bersalin melalui pembebahan di HSI, sebabnye baby dia da berak dan makan najis. Alhamdulillah segalanye selamat.

Keesokan harinya, aku dan suami bergerak dr Tenggaroh ke hospital. Dan kita org ambil keputusan untu ke HSA. Almaklumla da ade kes kencing manis, apa2 hal senang. Sebelum sampai hospital tu, sempat pulak kita orang melantak KFC dengan penuh nikmat dan tenteramnye...hehe..budak2 bedua tu tak de la katakan...

Sampai ke hospital terus ke bilik saringan. Masa tu jalan da buka 2cm. Aku confident, aku akan dapat wad kelas satu guna GL laki aku. Rupa2nye GL laki aku tak laku la pulak sebab belum sah jawatan... menangis...meraung aku kat hospital kena gi wad kelas 3....minta wad kelas 2, misi tu ckp kelas 1 & 2 sama je, yg beza cuma makan sedap sikit. Aku tak dpt bayangkan ...da la bilik air jauh, nun di hujung sana, pulak tu cuma ade 1 bilik mandi, 1 tandas duduk & 1 tandas cangkung..utk dikongsi lebih dari 30 orang. Aku punye katil pulak kat tengah2, mengadap org masuk lalu lalang...nie kalau nak tido pun tak selesa...

Tapi aku cukup berterima kasih kat suami aku kerana memahami keadaan aku dan dia berusaha tukarkan aku kat wad kelas 1. Bila ditanya bayarannya 1 malam RM50. Pada aku ok la tu, aku tak minta pun ditempatkan di hospital pakar, cuma biar la selesa, bukannye nak selesa sangat, tapi bukanlah yang menyusahkan sangat mcm kelas 3 tu. Aku rasa, walaupun wad kelas 3 tu, bayarannye murah, tapi sepatutnye kemudahan/keselesaan untuk pesakit perlu la diambil kira. Jam 9mlm baru la urusan pindah wad selesai.

Ahad pagi jam 6, aku diberi ubat, dan jam 1 tgh, doktor cek, bukaan masih 2cm. Sepanjang petang sampai ke magrib, aku takla sakit sangat, cuma rasa baby mengeras sekali sekala 20-30 minit sekali. Jam 9 mlm doktor cek lagi, dan bukaan da 5cm, dan aku terus dimasukkan ke wad bersalin. Alhamdulillah, aku selamat melahirkan bayi perempuan seberat 2.8kg, jam 1.32 pagi (isnin). Bayi ini diberi nama Hadifah Zahwah. Disebabkan aku ade kencing manis, jadi, bayi aku kena masuk wad lain untuk ujian kencing manis. Alhamdulillah, lps tgh husband bagi tahu, bayi tak de masalah. Dan, kita org boleh keluar hari ni juga.

Syukur juga, sempat la mak dan ayah aku melihat Zahwah sebelum mereka berangkat ke tanah suci esok hari. So hujung tahun ni, 2 org la org baru dalam keluarga kami. Wah,...tahun depan nampaknye bertambah sorang lagi....anak angah...syukur2.

Gambar Hadifah Zahwah Binti Hassan.





asyik mengamuk je nak tido, ha..masukkan aje kat buai


Monday, October 26, 2009

7 Nov 2009

Tarikh yang ditunggu dengan penuh debaran. Walaupun, telah melalui pengalaman bersalin dua kali, namun perasaan takut untuk menghadapi situasi itu nanti tetap ade. Almaklumlah lain anak, lain pula pengalamannya, susah ke atau senang, hanya Allah SWT sahaja yg tahu.
Apatah lagi mengandung kali ini, aku disahkan ade kencing manis pula. Kalau sehingga tarikh tersebut, masih belum bersalin lagi, maka kenalah masuk wad pada 7 Nov nanti.

Pengalaman anak pertama, aku disahkan dapat darah tinggi, so kenalah bersalin awal dari tarikh yang dijangka.

Aku sentiasa berdoa, agar Allah SWT mempermudahkan proses kelahiran kali ini dan semoga semuanya selamat.

Kepada rakan-rakan dan sesiapa yang membaca blog ini, doakanlah agar segala-galanya berjalan lancar dan selamat hendaknya. Amin.

Friday, October 23, 2009

21 Oktober 2009

Hampir aku terlupa pada tarikh ini, adalah hari lahir anak sulung aku yg ke-6 tahun. Mujur buat reminder kat hphone.Tak sangka dalam diam-diam masa berlalu begitu pantas.
Teringat lagi sangat melahirkan si abang....tup2 da 6 tahun.
Untuk abang long, ibu doakan supaya menjadi anak yg soleh dan sentiasalah mendengar nasihat ibu ngan ayah.

Walaupun sambutannye alar kadar, hanya belanja makan pizza hut je...tp ingatan dan kasih sayang ibu ngan ayah itu adalah lebih bernilai dari segalanya....semoga menjadi orang yg berguna kepada agama, bangsa dan negara. Amin.

1 tahun


2 tahun

3 tahun

terkini


Wednesday, September 30, 2009

Raya 2009

Syawal datang lagi. Apa pun, raya tahun 2009 tetap meriah. Tahun ini kesemua adik beradik aku dapat berkumpul bersama-sama beraya di Tenggaroh, Mersing pada hari raya pertama. Apa tak nye, tahun lepas, aku, angah dan uda beraya di rumah mertua terlebih dahulu. Apa tah lagi tahun ini pertambahan anggota baru dalam keluarga kami, iaitu anak buah aku; Megat Iskandar Shah yg baru berusia 7 bulan.

Macam biasa la persediaan makanan dibuat sehari sebelum raya, diketuai oleh mak aku sendiri. Tahun lepas tak dapat rasa masakan mak. Tahun ini, alhamdulillah. Masakan mak tetap istimewa.

Selepas sembahyang raya acara biasa ialah bermaaf-maafan dan diikuti dengan pemberian duit raya kat anak-anak buah. Lepas tu sesi bergambar ramai-ramai.

gambar sekeluarga

Aku, en.hassan dan anak-anak

Angah dan keluarga.

Cucu-cucu mak & ayah

Petang raya pertama aku dan en. hassan serta anak-anak balik ke kampung atok en. hassan di bukit gambir muar. Tapi kita orang da tertinggal untuk beraya bersama dengan rombongan mak miah (mak mertua ku).

Sesi bergambar di rumah atok dapat dirakam pada hari raya ke-2.



Gambar beramai-ramai bersama atok

Keluarga belah en. hassan

Aku sekeluarga

Hafiz dan keluarga

Abol & isteri (pengantin baru)

Aksi Hadif

Aksi Zahrah

Baik2 lompat, jangan patah kaki, nanti tak dapat
nak raya

En. hassan & hadif...suka sangat

Thursday, August 6, 2009

Jamuan Perpisahan

Beberapa minggu lepas, Badan Kebajikan Staf ITP YPJ mengadakan sedikit jamuan perpisahan untuk Pn. Hamidah Ahmad dan En Zaini Sapikon. Di mana mereka menamatkan perkhidmatan pada akhir bulan Julai 2009. Jamuan diadakan di JB Catering. Alhamdulillah boleh tahan juga lah makanan kat sana.

Untuk Pn. Hamidah dan En.Zaini, ucapan terima kasih di atas segala bantuan dan kerjasama selama berkhidmat di ITP YPJ. Dan didoakan semoga anda berdua berjaya melaksanakan tanggungjawab di tempat yang baru. Dan sekiranya ada tersalah tersilap harap dapat dimaafi. Semoga bertemu lagi di lain kesempatan.


Sedikit hadiah buat Kak Mid

Bergambar kenangan dengan Kak Mid

En. Lokman menyampaikan hadiah kepada En. Zaini.

Thursday, July 16, 2009

Blueberry cheese tart. Cubala...

Masa cuti baru-baru ni, aku sempat belajar buat blueberry cheese tart dengan seorang kawan yang mahir membuatnye. Kalau ko orang nak cuba membuatnye, bolehlah tengok resepi kat bawah ni. Tapi kalau malas nak buat, senang je, beli je kat kedai. Tapi mahal la sikit. Kalau buat sendiri, puas la memakannya. Kalau nak buat jangan le buat sorang-sorang, jenuh pulak nak menenyeh kat acuan dia nanti.

BAHAN-BAHAN A

BUTTERCUP 250G

TELUR (KUNING SAHAJA) 1 BIJI

ESEN VANILLA ½ SUDU TEH

GULA ISING 100G

SUSU TEPUNG 1 SUDU BESAR


BAHAN B

TEPUNG GANDUM 510G


BAHAN-BAHAN C

CREAM CHEESE 250G

BUTTERCUP 20G

GULA KASTOR 60G

TELUR 1 BIJI (GRED A)


CARA-CARANYA

  1. PUTAR BAHAN-BAHAN A SEHINGGA KEMBANG.
  2. MASUKKAN BAHAN B KE DALAM BAHAN-BAHAN A, BENTUK SEHINGGA MENJADIN DOH & BENTUK DALAM ACUAN. KEMUDIAN BAKAR.
  3. PUTAR BAHAN-BAHAN C (KECUALI TELUR) SEHINGGA KEMBANG SELAMA 20MINIT.
  4. SETELAH KEMBANG, MASUKKAN 1 BIJI TELUR GRED A PUTAR SEHINGGA RATA.
  5. BAHAN-BAHAN C YANG TELAH SIAP, DIMASUKKAN KE DALAM DOH YANG TELAH SIAP DIBAKAR BERSAMA-SAMA BLUEBERRY.
  6. BAKAR SEHINGGA CHEESE MASAK.

Bahan-bahan membuatnye.

Jenis cheese yg digunakan

Blueberry

Da siap pun, em......sedapnye


Wednesday, July 15, 2009

Hantar adik2 sambung belajar

Bulan lepas Jun 2009, aku 1 family gi hantar adik bungso aku daftar di UUM, Kedah (28 Jun). Manakala adik bungso en. hassan pulak dapat Uitm Arau (27 Jun). Aku tak la excited sgt nak ikut, tapi org tua da ajak, lagi pun boleh mengimbau kenangan lampau setelah hampir 10 tahun meninggalkan UUM. Adik ayu pula adik en. hassan & mak mertua aku yg hantar. Kita org konvoi tapi sampai utara kita org berpecah sebab agendanye lain2.

Kita orang tolak pagi Jumaat sebabnya, pg sabtu ade acara meminang anak jiran, dpt org Kedah. Lepas meminang, kita org gi ambil peluang gi Padang Besar. Bukan nak belipun, saje2 nak jln2. Dulu masa belajar kat UUM, pernah gak aku sampai kat sini. Kalau ko org kata barang kat sini murah, pada aku tak la murah, apatah lagi kita ni org luar. Aku ade tanya meja kecil utk budak2 menulis, kat sini aku beli RM17 je. Tapi kat sane dia jual RM25. Kalau nak beli tilam toto narita tu bole la kot...bole beli pada harga RM39.90 tapi nipis la. Tapi aku rasa itu memang harga dia kot.... x de la murah pun.

Tapi yg malangnye, 2 malam tu kita org x dpt hotel, semuanye da penuh baik kat alor setar, kangar mahupun arau. Dan akhirnya dpt homestay yg entah ape2. Malam ahad kita org bermalam kat homestay di Kampung Sungai Baru. Pemiliknya duk KL. Aku rasa la, rumah tu peninggalan org tua dia. Bila sampai, masyaallah, nak tido pun tak selesa. Tapi nak buat cam ne kan, da x de tempat. Mlm tu kita org makan kat tepi laut, boleh tahan la makan kat situ.

Esok pagi terus ke UUM, mujur tak le lama tunggu adik daftar. Kul 11 pg da siap. Dia dpt kolej ke-16 (SME Bank). Masa aku belajar dulu, kolej ni x de lagi. UUM banyak da berubah, bangunan dan kolejnya da bertambah. Tapi da tak berapa cantik, anak sungai & tasik da jadi sempit dipenuhi rumput2. Lepas hantar barang adik ke bilik dia, sempat juga pusing sekali lalu dan bergambar di depan Dewan Muadzam Shah. Untuk Za dan Ayu selamat belajar & pandai2 jaga diri ye...al maklum la jauh dari keluarga.


Di Padang Besar


Sedang menunggu makanan...perut da lapar ni, lagi2
en. hassan kite.


Asrama blok 16A


Da dapat bilik..rehat jap.

Hadif di depan Dewan Muadzam Shah

Tuesday, July 14, 2009

Natrah - sensitiviti menegakkan akidah Islam

Siapa kah Natrah? Dia adalah Nadra Maarof atau nama belanda Bertha Hertogh (1937-2009) adalah wanita keturunan Belanda yang menyebabkan Rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit.

Baru2 ini kita dikejutkan dengan kematian beliau
pada 9 Julai 2009 pada umur 72 tahun di Huijbergen, Belanda.

Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia pada 24 Mac 1937. Tetapi pada Disember 1942, ketika berusia 5 tahun, beliau telah diserahkan kepada Che Aminah untuk dipelihara. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun. Semenjak itu, Natrah dididik dengan ajaran Islam dan adat melayu.

Perebutan berlaku apabila bapanya telah dibebaskan. Dan akhirnya kemenangan di pihak bapanya dengan sebab Natrah telah dikahwinkan pada usia 13 tahun. Di mana menurut undang2 Belanda, remaja di bawah umur 16 tahun tidak boleh dinikahkan dan ia berlaku di Singapura yg mengamalkan undang2 British. Dia dibawa pulang ke Belanda dan dimurtadkan yg akhirnya mencetuskan rusuhan di Singapura pada 12 Disember 1950, yg mengakibat 18 kematian dan 173 cedera.

Inilah semangat ke-Islaman yang tertanam dalam diri seorang muslim pada ketika itu, walaupun, tiada kemudahan telekomunikasi yg canggih, berita kemurtadan Natrah begitu cepat tersebar. Orang2 seperti
Karim Ghani, Dr Burhanuddin al-Helmy dan ramai lagi orang Islam yg lain sanggup bermati-matian dalam menegakkan akidah seorang budak kecil. Namun pada masa kini isu kemurtadan yg sering kita dengar dianggap bukan isu yang sensitif, malah ada pula pihak yang memperjuangkan kewajaran murtad itu atas tiket kebebasan beragama, seperti kes Lina Joy (Azlina Jailani).

Kalau dulu kita dijajah oleh bangsa asing, namun masih ada insan yang bersuara untuk menegakkan tunggak agama, namun hari ini, walau sudah tidak dijajah, tiada suara-suara kedengaran. Semoga Allah menyelamatkan kita semua daripada musuh-musuh Islam. Amin.


Monday, July 13, 2009

Penilaian pertengahan tahun - Hadif

Sebelum Hadif exam, aku ngan en. hassan janji kat hadif, kalau hadif dapat no. 1, kita org nak belikan dia basikal. Lepas exam, selalu aku tanya dia dapat no brp? Dia jawab dapat 100. Aku pelik, rupa-rupanya ade setengah kertas yg cikgu dia da tanda dapat 100%. Aku selalu ckp ngan dia budak pandai mesti dapat no.1. Dia ckp no.10 lagi boleh ibu belikan basikal. Mungkin dia tak faham agaknye. Pada dia no yg besar tu lebih baik dari yg kecil.

19 Jun yg lepas, aku ngan en. hassan gi sekolah dia na
k ambil report card dia. Sampai2, cikgu Kaseh kata Hadif dpt no. last. Terkejut aku. Tapi bila dia tunjukkan report card tu, rupanya hadif dpt no.6 drpd 23 student. Ok la walaupun tak dpt no.1, dan ini pertama kali dia ambil exam. Almaklumlah atas sebab yg x dpt dielakkan tahun lepas aku hantar dia ke taska je. Disebabkan itu, kitaorang tangguhkan dulu nak beli basikal. Dia pun tak kisah. Aku nak dia cuba lagi peperiksaan akhir tahun pulak.

Lagi satu, cikgu Kaseh ckp, hadif ni x takut kat cikgu dia. Kalau dia nak tanya, main tanye aje. 1 soalan yg dia tanya kat cikgu Kaseh "Cikgu, cikgu da kawin ke belum?" Aku ngan en. hassan senyum je la....hadif memang banyak mulut mcm ayah dia ju
gak....

Untuk anak ibu, rajin2 la baca buka. Jangan asyik nak disuruh baru nak baca.



Keputusan keseluruhan

Semuanya 100% kecuali sains & pendidikan islam

English

Jawi

Bahasa arab

Bahasa Melayu

Matematik

Lukisan

Monday, June 22, 2009

Selamat Hari Bapa

21 Jun adalah hari bapa. Selamat hari bapa kepada semua bapa-bapa, semoga anda menjadi bapa yang terbaik dan dapat mendidik dan membimbing keluarga anda ke jalan yang diredhai.

Dikesempatan ini aku ingin mengucapkan selamat hari bapa untuk ayahku. Sukar untuk aku ucap dengan kata-kata. Terima kasih di atas bimbingan dan didikan yang diberikan. Tak lupa juga buat mak, terima kasih atas segala pengorbananmu. Semoga mak dan ayah akan berbahagia selamanye...




Sentuhanmu

Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team

Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

C/O
Oh ayah,
Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah,
Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..

Melodi: Abai Os (Hijjaz Records)
Senikata: ITO Lara (Gurindam Entertainment)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.

Jemputan Rakan

13 Jun lepas aku dan family gi birthday party anak kawan aku di Nusa Bestari. Sebenarnya da banyak kali da kawan aku ni jemput birthday party anak dia, cuma aku dan en. hassan tak berkesempatan, apa tak nye asyik balik kampung je. Birthday girl (Mimin) kite ni baru menyambut ulang tahunnya yang ke-4. Untuk Mimin, acik ayu doakan supaya mimin jadi budak yang baik, dengar cakap mama dan papa, jangan ganas-ganas tau......

Ade la sikit gambar yang dapat aku rakam. Untuk budak-budak ada juga game kerusi bertuah. Abang Hadif no ke 2 yg terkeluar. Mimin pulak kalau tak silap no. ke 4 terkeluar. Budak berdua ni bukannye reti nak rebut kerusi...


Mimin paling kiri

Hadif & Zahrah sibuk dok keliling kek orang


Zahrah takut ngan chicky

Rebut kerusi
Related Posts with Thumbnails