Sayangku

Sayangku

Jom laa... follow

Sunday, April 25, 2010

Abang long...hai...abg long.

Salam semua....asal kat umah je...mulut aku ni tak berhenti2 membebal....
Ko orang ade tak mengalami masalah sama cam aku....

Ini lah pasal masalah anak bujang aku sorang nie...usia dia da 7 tahun...masalahnya...aku geram sangat ngan dia....da berbuih2 rasanya mulut ni dok menegur kesalahan dia.....yg susah sgt laaaaaa dia nak ingat...

Tabiat dia yg aku naik hangin tu....

1. bila da guna tandas tu, tak reti2 nak flush....bila kita nak guna...hai...sisa dia ade lagi....cam ni tiap2 hari basuh tandas tu pun tak guna.

2. bila da guna bilik air tu, bersepah2...dengan sabunnya, syampunya, baldinya, gayung nye...dan apa2 lagi la..

3. sebelum nak masuk bilik air, (selalu dia guna bilik air depan) mandi, baju ngan seluar dia parking baik punya depan pintu bilik air tu....lepas tu, tak reti2 nak letak dlm bakul baju kotor.

4. lepas mandi, tuala tak reti nak sidai...dibiarnya atas karpet la...atas tilam la...

5. lepas ambil baju untuk di pakai, tak reti pulak nak tutup pintu almari tu....dibiarnya ternganga...nak suruh cicak masuk agaknya...

Ini lah masalah aku ngan anak bujang aku ni...bukan tak dicakap...da ckp byk kali....masuk telinga kanan keluar telinga kiri...

Akhir sekali, aku da tak larat nak menegur setiap kesalahan dia, jadi aku pun panggil dia dok bersemuka dengan aku & aku bagi tahu dia apa kesalah dia dari no. 1 - 5 di atas, lepas tu aku suruh dia sebut balik kesalahan tu, bior dia ingat & bagi amaran kat dia supaya dia tak buat lagi...

Sekurang2nya lepas ni aku x perlu sebut 1 per 1, tapi aku cuma ckp, "abg long, tolong buat apa yang patut" Jadi kerja dia la, ingat balik kelima lima perkara tu...mana yg dah buat, mana yg belum..

Tapi, Alhamdulillah nampaknya, ada perubahan sikap dia tu....Tapi biasala budak lelaki ni kepala dia ingat nak main je....Selang beberapa hari lupa balik...Kita kena ingatkan dia balik...mcm tulah.

Aku harap ibu bapa di luar sana jgn la jemu untuk terus mendidik & mendisiplin kan anak2 kita...Kesabaran yg tinggi kena ada...(emm...mcm la org yg menulis ni sabar sangat..hehe..). Bila masa cam ni...barulah kita sedar...susah payah mak ayah kita mendidik anak2...lagila kalau yg ramai anak nye...cam ne lah yek?...



Abg long...bergaya bukan main pandai lagi.

1 comment:

Related Posts with Thumbnails