Sayangku

Sayangku

Jom laa... follow

Wednesday, December 22, 2010

Puding sago

As salam. Untuk kali ini aku mencuba resepi pencuci mulut dari seorg rakan seblog, sekerja, setaman dengan ku, kak yus. Puding sago di beri nama. Kak yus, kita da lama buat puding nie, cuma x sempat nak pos je.

Sebenarnya aku pernah juga buat puding ini sebelum ini. Cuma kalau ikut resepi kak yus, ditambahkan dengan sedikit gelatin. He..hehe...gelatin yg aku guna nie pun hasil pemberian kak yus. Tq kak yus kerana sedekahkan sepekat gelatin nie. Sedap dimakan sejuk2. Jom la cuba buat. Resepinya boleh juga tengok DI SINI.

Bahan-bahan & cara membuatnya:
Bahan A ~
100 gm sago
500 ml air
~ Didihkan air dan masukkan sago, masak sehingga sago menjadi jernih. Tutupkan api, biarkan 1 hingga 2 minit dan cuci dgn air yg mangalir sehingga hilang kanjinya. Toskan sago dan masukkan ke dalam bekas yang sesuai.

Bahan B ~
1 sb gelatin
100 ml air panas
~ Larutkan gelatin dalam air panas, ketepikan.

Bahan C ~
180 gm gula melaka
200 ml air
1 helai daun pandan (saya x guna, sebab x de daun pandan)
secubit garam

~ Didihkan semua bahan C dalam periuk kecil hingga gula larut. Masukkan bancuhan gelatin (B).
Kacau sehingga semuanya larut, biarkan suam dan tapiskan. Tuang ke dalam bekas berisi sago dan sejukkan di dalam peti ais hingga gula melaka membeku. Strukturnya akan mejadi seperti jelly.
~ Hidangkan bersama susu cair atau santan, hiaskan jika suka.



Ini dihidangkan dengan santan

Ini pula dimakan bersama susu cair

Tuesday, December 21, 2010

Tiara Beach Resort & Fort Supai

As salam. Setelah sekian lama tak bersiaran, cuti sekolah pun hampir habis. Dan mungkin banyak tempat2 menarik da pun dilawati. Kalau x musim cuti sekolah mungkin sukar la nak berjalan jalan. Jadi ramai ibu bapa yg mengambil peluang ni bawa anak2 barjalan setelah penat bersekolah..ye tak?

Aku sekeluarga sempat gak berjalan bawak anak2. Tempat yg dituju ialah Tiara Beach Resort, Port Dickson. Sebuah taman air yang menarik. Rasanya kalau bawak anak2 lebih sesuai kot berbanding sunway lagoon, dari segi pemandangannye la...kurang la pemandangan yang menjelekkan tu...Sebenarnya kami sekeluarga pergi da beberapa minggu yg lepas iaitu pada 3 & 4 disember. Cuma baru nie sempat nak post.

Tempat menginap, jangan risau la. Terdapat pelbagai jenis bilik disediakan dengan pelbagai versi, pilih je...dan jgn lupa ongkosnya perlu ada. Bagi kami sekeluarga kami memilih 2 studio sahaja.

Untuk makanan pulak, rasanya agak mahal kalau makan di dalam TBR, dan kami memilih utk makan di luar sahaja. Untuk malam tu kami makan di Restoran Terapung Fort Supai dan amat tidak mengecewakan la. Segala makanan yg dipesan memang sedap2 belaka. Tapi minta maaf la sebab x sempat aku nak mengambil gambar. Maklumat lanjut tentang restoran nie boleh lihat DI SINI.

Tertarik dengan namanya, Fort Supai, sebab sebelum nie tak pernah dengar, jadi aku mencari sedikit maklumat tentang Fort Supai nie.. Mungkin ada yg nak berkongsi info..
Maklumat ni aku peroleh dr berita harian.

Sebenarnya Fort Supai merupakan sebuah kubu lama di Kuala Linggi. Kedudukan yg strategik di atas sebuah bukit menghadap muara Sungai Linggi dan Selat Melaka yang merupakan sempadan antara Melaka dan Negeri Sembilan, sesuai dijadikan kota sebagai kubu pertahanan.

Namun kubu lama ini terbiar walaupun mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Di bina semasa penjajahan Belanda, di mana berlakunya peperangan antara Belanda dengan Bugis pada tahun 1756. Namun setahun selepas itu peperangan tamat dan kedua-dua pihak berdamai, maka terbinalah kubu ini dan di sini juga perjanjian damai ditandatangai pada 1 Januari 1758. Perjanjian ini membenarkan Belanda mengambil alih pentadbiran kota dan menguasai bijih timah di Sungai Linggi dan Sungai Rembau.

Sayangnya aku tak pula berkesempatan nak menyinggah ke sini......mungkin disebabkan faktor tarikan tu x de kot..dgn kata lain promosi tentang kewujudan lokasi nie kurang, menyebabkan tarikan utk ke sana tu tak ade la...Tak pe la mungkin di lain kali, boleh pergi. Bagi anda yg nak tahu lebih lanjut tentang Fort Supai ni, bolehlah KLIK SINI

Ok la, kita tinggal kan Fort Supai, jom layan gambar2 di sekitar TBR, yang diambil oleh adik ipar aku...

Pandangan dari studio kami, mengadap laluan masuk ke TBR




Ni tempat budak2, tp yg ramainya mak bapak budak..


Si kecilku, Zahwah, 1 tahun,1 bulan (baju purple), pun x ketinggalan mandi sama.


Ibu & ayah mertuaku, tak mandi tp tukang jaga barang je...


Zahrah...mcm baru lepas terbuang air kecik je tu, gamaknya

Apa macam? aku jamin memang seronok kalau ko org gi kat TBR nie, rasa cam nak gi lagi la. Bagi ko org yg belum sampai tu, boleh lah cuba pi sini noooo.... Sapa2 yang berminat nak tahu lebih lanjut pasal TBR nie, sila layari laman INI.



Wednesday, December 1, 2010

Kek Butter

As salam. Biasanya kalau hari2 kerja, x dapat la ku nak buat menda2 nie, kecuali hari cuti, sabtu ahad je. Tapi isnin lepas, dpt la aku membuatnya coz abang long ngan zahwah, aku da diposkan ke kampung kecuali kak ngah. En hassan lak malam tu x de, ade jamuan makan malam di persada. Apa lagi boring2 ngan kak ngah, aku pun menenyeh la buat kek simple nie.

em...masalahnya bila tengok adunannye mcm sikit je, tp aku x de la pulak acuan kecik, terpaksa la guna acuan yang sedia ade tu, jadi aku punye kek nie tak tebal, nipis je...Apa2 pun jadi jugak la, rasanya ok juga. Resepi ni aku ambil dr saraji@myresipi.com. Cuma aku buatkan warna-warni, nak bagi cantik. Resepi asal boleh lihat DI SINI.

Bahan-bahan;
  • 1 1/2 cawan gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh sodium bikarbonat
  • 1/2 cawan butter
  • 1/2 cawan gula biasa kastor pun boleh
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1/2 cawan susu segar
  • Telur 2biji
  • 3 pewarna kegemaran

Cara-cara;
  • Ayak gandum,serbuk penaik,sodium bikarbonat sebanyak.
  • Panaskan oven 170C dan sediakan tin pembakar.
  • Pukul gula dan butter hingga kembang.
  • Masukan telur satu demi satu dan pukul hingga kembang.
  • Masukan esen vanilla, masukkan gandum selang seli dengan susu segar.
  • Setelah sebati, bahagikan kepada 3 bahagian dan warnakan setiap bahagian dengan warna kegemaran.
  • Masukan dalam tin pembakar secara berselang seli atau mengikut kreatif anda.
  • Masak selama 40 minit. Hidangkan untuk makan petang





Tuesday, November 30, 2010

Selamat hari lahir...anak2 ku.

Sabtu lepas, aku ngan en. hassan sama2 menyambut birthday anak2. Walaupun sebenarnya tarikh lahir dia org nie x sama, tapi kami sambut sekali harung je...(3 dalam 1). Sambutan dibuat sgt kecil-kecilan, kalau tgk keknya pun sgt kecil, x sesuai utk 3 dlm 1. Tapi x pe la, dpt gembirakan budak2 nie, kita org buat kat umah mak aku, Tok Haji dia org yg bacakan doa. Bukan apa, buat sekali sebab tarikhnya dekat2...

Abang long (21Oktober) kini 7 tahun,
Kak ngah (27 November) kini 4 tahun,
&
Zahwah (9 November) kini 1 tahun

Untuk anak2 ibu dan ayah, moga membesar menjadi anak yang soleh dan solehah, menjadi insan yg berguna untuk agama, bangsa dan negara...Amin...







Monday, November 15, 2010

Puding strawberi dengan sos coklat

Salam semua. Hujung minggu aku berkesempatan nak mencuba resepi yg ade dlm kepala aku setelah mencuba resepi dari Dayang jack, sebelum ini, puding coklat ngan sos kastard.

Kali nie, dari resepi tersebut, aku cuba lak nak buat puding strawberi dengan sos coklat. Dan hasilnya tidak la mengecewakan, dari si anak sampai ke ayah pun suka...

Siapa yang nak mencuba sila la:

Bahan2 untuk puding:
  • 10 gram agar2 (plain)
  • 1/4 cawan gula pasir (bole dikurangkan)
  • 200 ml air
  • 500 ml susu perisa strawberi
  • 250 ml susu cair
  • 2 sudu besar susu pekat
  • 3/4 sk strawberi emulco
  • 1 sb kastard dilarutkan dengan 2 sb air
  • 1 sb mentega
  • 1 sk esen vanilla
  • sedikit pewarna merah (jika perlu)
Cara-cara : Larutkan agar-agar dan gula bersama 200 ml air. Kemudian, masukkan susu perisa strawberi, susu cair dan susu pekat. Kacau sebati dgn api perlahan. Setelah itu, masukkan strawberi emulco, esen vanilla, tepung kastard, mentega dan pewarna. Sebatikan. Tutupkan api. Tuangkan ke dlm bekas bersesuaian. Sejukkan.

Bahan2 untuk sos coklat:
  • 1 cawan susu segar
  • 1 cawan susu cair
  • 2 sb tepung kastard
  • 1 sb serbuk koko van houten
  • 1 sk esen vanilla
  • 4 sb gula pasir
Cara-cara : Satukan kesemuanya di dlm periuk. Kacau hingga tepung dan serbuk koko larut. Kemudian, dipanaskan dgn api kecil sehingga sos kelihatan pekat. Tutupkan api, dan tuangkan ke dalam bekas puding tadi. Sejukkan terlebih dahulu. Kemudian, bolehlah dihiaskan dgn apa2 yg ko org suka.







Tuesday, November 2, 2010

Puding coklat ngan sos kastard

Salam semua... hujung minggu lepas, aku sempat lagi menyebukkan diri membuat puding, saja nak buang2 masa dengan menda2 yg berfaedah sikit. Aku biasala, mana2 resepi yg aku buat semuanya dari blogger2 masakan...

Terima kasih la kat blogger masakan kerana memberikan pencetus & idea untuk aku mencuba resepi ko orang..apatah lagi dengan gambar makanan yg menarik..sampai tertelan air liur menengoknye..

Kali ni resepi puding aku ambil dari teratak dayang jack. Untuk dayang terima kasih ye dayang..memang sedap...

Jadi aku kongsi kan resepi ini...atau ko org bole tgk kat SINI.
Disebabkan aku cuma na mencuba je, aku buat sikit, semuanya aku bagikan separuh...tp di sebabkan sedap, x cukup la pulak, lg2 si kak ngah.

Bahan2 untuk Puding Coklat :
  • 10 g serbuk agar2 (plain)
  • 500 ml susu segar
  • 250 ml susu cair
  • 100 ml air
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 2 sb susu pekat
  • 2 sb serbuk koko (bancuhkan dgn sedikit air panas)
  • 1 sb tepung kastard + 2 sb air
  • 1 sb mentega
  • 1 sk esen vanilla

Cara-cara : Larutkan agar-agar dan gula bersama 100 ml air. Kemudian, masukkan susu segar, susu cair dan susu pekat. Kacau sebati dgn api perlahan. Setelah itu, masukkan koko, esen vanilla, tepung kastard dan mentega. Sebatikan. Tutupkan api. Tuangkan ke dlm bekas bersesuaian. Sejukkan.

Bahan2 untuk sos kastard :

  • 2 cawan susu segar/susu cair (boleh dicampurkan kedua2nya sekali)
  • 2 sb tepung kastard
  • 4 sb gula pasir
  • 1 sk esen vanilla

Cara-cara : Satukan kesemuanya di dlm periuk. Kacau hingga tepung larut. Kemudian, dipanaskan dgn api kecil sehingga sos kelihatan pekat. Tutupkan api, dan tuangkan ke dalam bekas puding tadi. Sejukkan terlebih dahulu. Kemudian, bolehlah dihiaskan dgn apa2 yg ko org suka.








Monday, October 25, 2010

Taubat Nasuha (Pulangkan kalau tak suka)

Malam tadi, aku, suami & anak2 berpeluang menonton drama lakonan Sheila Rusly & Fauzi Nawawi. Aku tak pernah tengok drama nie, sebelum nie. Dan aku rasa ini adalah drama ulangan utk anugerah skrin TV3.

Bila aku tgk citer nie, teringat pulak pd 1 e-mail yg pernah aku baca sehingga berlinang air mata. Hari ni aku cari balik e-mail. Jumpa...ye, hampir sama cuma penamat citer e-mail ni berbeza sikit dgn drama. Nak tahu baca sendiri la ye kat bawah nie...

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknyaterbuka. Perlahan kereta di halakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!"Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya."Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar."Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka."Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun."Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutuppaip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepak. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu."Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya lembut. "Fail saya kat depan tu mana?" "Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan." "Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tupatutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu. Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat.

Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari anak-anak dan wajah isterinya. "Laila-" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa."Saya nak ke out station minggu depan.""Lama?" Soal Laila."Dalam seminggu." "Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?""Budak-budak? ""Ikut jugalah.""Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana. Tengokmasa kat Legacy dulu tu-""Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila.. Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yangdibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel duluberulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta gantirugi. "Bolehlah Pa! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya.

Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapamertuanya membekalkan sebuah kitab lama."Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakarabah ambik bagi kamu!" "Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan balik!"Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapamertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak sukamalah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..

"Mizi, makan!" Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan ikutkan hati. Yang sudah tusudahlah." "Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?"Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tibasaja marah. Dia berpatah semula ke dapur."Awak masak apa?""Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut."Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!""Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan."Keluar!""Mama dah masak Pa!""Awak saja makan!""Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!"Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?"Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok papa marah-marah. .""Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan?"Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain... Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa? Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong."Laila.." serunya"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kitatolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba."Sunyi pulak rumah ni mak,""Lama-lama kau biasalah."Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat."Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang darioutstationnya."Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu.""Tak ada lah?""Ingat papa ni cop duit?"Aiman termanggu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minumpetang. Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapiada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan."Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antaraperbualan kedua ibu bapanya.Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisikopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat."Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu taktumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Bajumamanya dipegang kejap. Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cubamenghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi.. Aiman di pukullagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya."Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya.Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak."Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan." Ujar Laila perlahan "Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengokanak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjatsana, kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali. Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri.. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukanterhadap mereka."Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimasbetul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halamanbelakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang.Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja. "Abang!""Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar. Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadisemakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amiruldi tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukansekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan. Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikitpengajaran pada anak-anak."Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti.." Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapatgred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dariA.

"Laila-" "Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambilmenjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. "Wangi-wangilagi. Dating ye?""Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untukstaff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya."Ikut boleh?""Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannyaterfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akanturut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang."Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawakkami.""Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjatitu ini. ""Papa pesanlah..""Nantilah besar sikit." Dalihnya."Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikutpergi mana pun.""Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.""Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?" Diamengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?"Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawakeluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkanhakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidanganuntuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alaskainnya."Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik," ujarMr. Kwai, tuan rumah.Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bilabersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuankampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullahjangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya padarakan-rakan."Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.

Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan aircuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepalakedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli denganperkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada.Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam.. Matanya berkaca dan anak-anak kesekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apasebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizidapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya.Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susumasih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidakdijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila takpernah lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulangselepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak.Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Dihalaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal danberlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi dibilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila- Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah keretalain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya.Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkandua bulan lagi..Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak danisterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah.Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan.


Ingatan utk diri sendiri & para ibu bapa yg lain;

Setiap apa yang keluar dr mulut ibu bapa utk anak2nya adalah satu doa. Oleh itu berhati-hati bila mengeluarkan perkataan terhadap anak2 terutama apabila dalam keadaan marah. Semoga Allah SWT memberikan kesabaran utk aku dan suami dalam melayan karenah anak2. Amin..

Wednesday, October 20, 2010

Puding Roti Pelangi

Salam semua, kesibukan yg melanda menyebabkan aku x berkesempatan nak mengedit blog mahupun blogwalking.
Tapi hari ni, aku curi2 masa untuk post resepi ini. Sebenarnya resepi nie aku ambil dr blog hana.
Untuk hana terima kasih banyak2 atas kesudian anda berkongsi resepi ini. Jadi aku panjang kan resepi ini...atau anda boleh melihat di sini SILA KLIK.

Bahan2:

Bahan A
  • 8 gram serbuk agar2 / sepekat (saya guna agar2 biasa 17 gram - ini pasal da tersalah beli..hehehe...)
  • 1/2 cawan gula
  • 3 cawan air (23o ml/cwn) - (saya lebihkan air 100ml)

Bahan B
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170 ml susu cair
  • 1/2 cawan air (115 ml)
Lain2:
  • 2 sudu besar butter/merjerin (dicairkan)
  • pewarna ikut suka (saya guna merah, kuning & hijau)
Cara-cara:
  1. Masukkan bahan A dalam periuk, dan masak sehingga didih
  2. Blend bahan B. Dan kemudian masukkan ke dalam periuk agar2 yg sudah mendidih.
  3. Masukkan pula butter/marjerin dan kacau rata sehingga mendidih..matikan api.
  4. Bahagikan kepada warna pilihan anda dan kacau sebati.
  5. Dengan menggunakan senduk yang sama besar, ambil warna pertama (merah) & tuang ditengah2 loyang. Diikuti pula sesenduk warna kedua (kuning), & tuangkan di atas warna pertama (merah) tadi. Biarkan puding bergerak sendiri (x perlu diratakan @ dikacau). Kemudian seseduk lagi warna ketiga (hijau) tuangkan di atas warna kedua (kuning) tadi.
  6. Ulangi langkah 5, sehingga puding habis. Langkap melapis perlu dilakukan dengan segera kerana puding cepat sejuk dan membeku.
  7. Sesudah siap, simpan di peti sejuk sekurang2 2 jam..sedap dimakan masa sejuk.



Friday, October 15, 2010

SABDA RASULULLAH SAW TENTANG ANAK

1. Bau mulut atau tubuh anak-anak adalah sebahagian dari angin syurga.

2. Syurga adalah sebuah kampung ketenangan, tidak akan masuk ke dalamnya kecuali orang yang menyukai anak-anak.

3. Barangsiapa menyenangkan anak perempuannya, maka darjatnya bagaikan orang yang sentiasa menangis kerana takut kepada Allah. Orang yang menangis kepada Allah maka api neraka diharamkan menyentuh tubuhnya.

4. Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat di syurga. Nisbah di antara dua darjat adalah 500 tahun.

5. Barangsiapa keluar ke pasar untuk membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan mambawa buah tangan untuk anaknya, nescaya dia akan mendapat rahmat dari Allah swt dan tidak akan disiksa di akhirat kelak.

6. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak laki-laki. Barangsiapa menyenangkan anak perempuannya, maka seolah-olah memerdekakan anak Nabi Ismail.

7. Perintahkanlah anak-anakmu mengerjakan solat ketika berusia 7 tahun dan pukullah mereka apabila meninggalkan solat ketika berusia 10 tahun.

8. Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama.

9. Barangsiapa meninggalkan anak-anaknya dalam keadaan jahil, maka orang tua ikut menanggung setiap dosa yang dilakukan oleh anaknya.

10. Barangsiapa membekalkan nanak-anaknya dengan adab dan ilmu agama, maka orang tua akan mendapatkan pahala seperti pahal anak-anak.

11. Setelah anak perempuan berusia 16 tahun, maka nikahkanlah dia. Ketika itu sang ayah memegang tangan anak gadisnya sambil berkata " Anakku, kau telah kudidik, kuajar dan kunikahkan. Semoga Allah melindungiku dari bencana kerana dirimu di dunia dan akhirat".

12. Muliakanlah anak-anak kerana anak akan menjadi taming atau penghalang untuk masuk neraka.

13. Anak-anak adalah taming neraka, makan bersama mereka akan membebaskan kita dari neraka dan memuliakan mereka menyebabkan kita selamat ketika menyeberangi titian shirath.


sumber: facebook

Tuesday, September 7, 2010

Berhari raya dengan exora yang.....huhu

Salam semua..tinggal beberapa jam lagi kita akan menyambut hari raya. Sambutan raya aku tahun ini sama je spt raya2 yg lepas...cuma bezanya tahun ni kami sekeluarga beraya dengan tambahan ahli baru yg kini genap berusia 10 bulan, si kecik Zahwah...dan tak lupa juga tahun ini, kami balik ke kampung dengan kenderaan resmi kita org exora...

Tapikan yg sedihnya, usia exora yg baru mencecah 7 bulan lebih,..huhuhu...da kena hentam dengan kereta lain minggu lepas, masa kita org nak balik kampung. Masa tu en. hassan yg drive. em...sedih sedih, pulak tu tak sempat kami nak baikinya sebelum raya...sebab nak tunggu report polis dan bla..bla..bla...mcm2 prosedur. Terpaksa la kami beraya dengan keta yg kemek nie..

Tak pe lah mungkin ada hikmah di sebalik kejadian...pasrah je la...

Exora kemek belakang sebelah kiri. Walau bagaimanapun, kereta kena servis cam biasa la bila nak berjalan jauh nie...


Abang long & kak ngah sempat bergambar sementara tunggu siap keta diservis.
Ok untuk semua selamat berhari raya & berhati hati di jalan raya....

Friday, August 27, 2010

Abang long berpuasa...

Salam. Alhamdulillah hari ni da masuk puasa ke-17. Di kesempatan ini aku ucapkan selamat menghabiskan ibadah puasa dan selamat menyambut hari raya nanti.

Pada tahun ini adalah tahun ke-2 bagi anak sulungku berpuasa di usia 7 tahun. Sehingga ke hari nie da 4 hari dia monteng puasa. Hari petama sebab dia x bersahur, hari ke-2 x tahan godaan adik dia makan roti masa kat kampung minggu lepas, hari ke-4 & ke-5, dia minum air kawan dia kat sekolah. Katanya kawan dia yang bagi. Aku ngan en. hassan bukan main marah lagi kat dia...dah tahu puasa boleh la pulak minta air kawan dia...apa taknya haus, pasal berlari sana berlari sini kat sekolah....keesokan harinya selepas kena marah baru lah dia tak buat lagi. Aku siap ugut dia x nak bagi makan kalau dia minum lagi kat sekolah...bukan apa, budak2 nie kenalah di ajar dari kecik. Takut nanti sampai ke besar asyik cakap x tahan bila puasa...kalau boleh kena lah bagi sokongan kat dia untuk terus berpuasa sampai petang, bukan menggalakkan dia untuk berbuka bila tak tahan.... Semoga abang long akan tabah menghadapi ujian sepanjang puasa. Amin.

Buat kawan2 semua kalau nak balik ke kampung tu, hati2 la ya bila di jalan raya....akhir sekali selamat menyambut hari raya yang bakal menjelma, dan kalau ader tersalah silap dalam apa2 penulisanku, aku minta maaf banyak2...Semoga raya kali ini lebih bermakna buat anda sekelian..
wassalam.

Tuesday, August 24, 2010

Gadis sunti bermukah

KULIM: Usianya baru menjengah 12 tahun, namun gelora nafsu seorang gadis sunti yang juga murid tahun enam, tidak dapat membendungnya daripada melakukan maksiat.

Lebih mengejutkan, ketika umat Islam menahan lapar dan dahaga kerana menunaikan ibadah puasa, murid sebuah sekolah rendah di Kuala Ketil, dekat sini, bertindak di luar dugaan apabila berkhalwat bersama dua lelaki sekali gus pada siang hari.

Malah, ketika operasi mencegah maksiat dilakukan, remaja terbabit didapati sedang melakukan hubungan seks dengan seorang daripada lelaki berkenaan dalam sebuah rumah di Taman Desa Aman, Karangan, dekat sini.

Dalam operasi dijalankan Penguat kuasa Pejabat Agama Islam Daerah Kulim Kedah (PADK) kira-kira jam 11 pagi Khamis lalu, murid perempuan berkenaan didapati sedang bersetubuh dengan lelaki terbabit, manakala seorang lelaki lagi turut berada dalam rumah itu.

Ketua Unit Penguat kuasa PADK, Azmi Rejab berkata, pihaknya menerima aduan orang awam mengenai perbuatan terkutuk remaja terbabit pada jam 10.35 pagi sebelum pegawai PADK, diketuai Sheikh Radzi Abdul Mutalib bersama tujuh anggota, membuat pemeriksaan di rumah berkenaan kira-kira jam 11 pagi.

Katanya, melalui intipan sebelum melakukan serbuan, pihaknya mendapati remaja perempuan itu bersama seorang lelaki berusia 23 tahun dalam sebuah bilik, manakala seorang lagi lelaki turut berada dalam rumah sama.

“Gadis sunti itu baru mengenali lelaki berusia 23 tahun terbabit sebelum mereka melakukan hubungan seks,” katanya.

Azmi berkata, seorang lagi lelaki berusia 20 tahun menjemput remaja berkenaan di Kuala Ketil sebelum membawanya ke rumah sewa lelaki itu di sini.

“Berdasarkan siasatan, lelaki berusia 20 tahun itu turut mengaku tidur bersama remaja perempuan terbabit pada malam sebelum itu.

“Mereka mengakui tidak mempunyai hubungan mahram dan ketiga-tiganya ditahan sebelum dibawa ke Balai Polis Kulim untuk diambil keterangan,” katanya.

Menurutnya, gadis berkenaan dihantar ke Hospital Kulim untuk pemeriksaan lanjut manakala kedua-dua lelaki terbabit ditahan di lokap Balai Polis Kulim.

Difahamkan, polis mengklasifikasikan kes sebagai rogol kerana membabitkan remaja perempuan bawah umur dan disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Dalam perkembangan sama, Azmi berkata sedikit kekecohan berlaku apabila ibu gadis terbabit dipanggil ke pejabat PADK berikutan ketidakpuasan hati wanita berkenaan terhadap tindakan anaknya dan pasangan.

“Ibu remaja itu memukul kepala, muka serta badan lelaki yang ditahan menggunakan kasut kerana tidak puas hati selepas anaknya didapati bersekedudukan, namun kekecohan berjaya dileraikan pegawai bertugas,” katanya.

Sumber: mymetro

Ayu: Cabaran buat ibu2 dan bapa2 zaman sekarang untuk mendidik anak2. Semoga kita sama2 mendidik mereka menjadi anak2 yang soleh dan solehah & menjadi insan yang berguna untuk agama, bangsa dan negara. Amin..

Tuesday, August 3, 2010

Kambing dua kaki di China

GAMBAR menunjukkan seekor kambing yang memiliki dua kaki di wilayah Shandong, China.

SHANDONG - Seekor kambing mempunyai dua kaki sejak dilahirkan di sebuah ladang di wilayah Shandong di timur China, lapor sebuah akhbar semalam. Pemilik haiwan itu yang merupakan seorang penternak kambing, Cui Jinxiu berusia 38 tahun menyatakan pada kebiasaannya dia akan menyembelih kambing muda.

Namun, dia tidak sampai hati untuk menyembelih kambing tersebut selepas melihat kesungguhan haiwan itu untuk terus hidup.

"Ia berdiri dengan menggunakan dua kakinya dan mula meminum susu ibunya. Saya tidak boleh biarkannya mati," jelas Jinxiu. Dia dan kambing yang seberat 4.98 kilogram ketika dilahirkan itu tidak dapat dipisahkan dengannya.

"Walaupun cuma mempunyai dua kaki, ia dapat menyesuaikan diri dengan cepat dan berdiri dengan stabil. Ia mengikut saya ke mana sahaja," kata Jinxiu sambil ketawa. Pakar veterinar memberitahu kecacatan itu mungkin disebabkan oleh masalah genetik atau berpunca daripada pencemaran kimia. - Agensi

Sumber: Kosmo

Related Posts with Thumbnails