Sayangku

Sayangku

Jom laa... follow

Friday, June 4, 2010

Kursus penasihatan akademik

Salam semua.. .2 hari aku tak bersiaran, sbnrnya kerana aku menghadiri kursus penasihatan akademik, untuk pertama kali diadakan pada tahun ini yg melibatkan semua tenaga pensyarah di setiap kolej di bawah KPYPJ.

Alhamdulillah, nampaknya kursus ini berjalan dgn agak memuaskan. Tujuan kursus adalah utk memberi sedikit sebanyak pengetahuan tentang penasihatan akademik di kalangan pensyarah terutama pensyarah baru.

Setiap pensyarah dikolej kami, dilantik sebagai penasihat akademik bagi membantu sekumpulan anak buahnya/pelajar dalam membimbing serta menyelesaikan masalah sama ada dalam bidang akademik mahu pun bukan akademik. Tujuannya, untuk memastikan agar pelajar di bawahnya dapat bergraduat dengan jayanya.

Selain sistem penasihatan akademik, asas kaunseling juga merupakan sebahagian silibus kursus. Ini kerana, sebagai pensyarah terutama di IPTS, mereka bukan sahaja mengajar tetapi sebagai penasihat akademik, mereka dianggap juga sebagai kaunselor, yg sedikit sebanyak berusaha menyelesaikan masalah anak2 buahnya. Maka itu, perlu jugalah didedahkan dengan asas2 kaunseling.

Dari kursus ini, ada juga sebahagian ilmu yang aku da tahu dan ada juga ilmu baru, yg aku belum tahu. Di harap, pihak majikan, akan dapat memikirkan lagi kursus yang baik untuk staf2 agar dapat meningkatkan lagi kualiti pengajaran. Insyaallah.

Diakhir kursus setiap peserta menerima sijil.

Dalam pada2 kursus tu, sempat lah juga aku ambil gambar yang entah apa2 nie.



Sebahagian penceramah

Menu sarapan pagi hari pertama & gula2 utk hilang ngantuk

Gambar dulu sblm melantak..hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails