Sayangku

Sayangku

Jom laa... follow

Wednesday, March 24, 2010

Penyakit lupa

Tak tahu la kenapa, penyakit lupa aku semakin menjadi-jadi. Sehingga ke hari ini, beberapa kali, lupa tentang kunci (tak kira la kunci rumah ke, kunci kereta ke @ lain-lain).
Pagi tadi aku dan en. hassan tercari2 kunci kereta yang selalu aku bawa pergi kerja...Aku fikir kunci tu ada di atas meja tempat yang selalu aku letak...dan sangkaan ku en. hassan telah mengambilnya....tetapi sangkaan ku tidak benar.

Yang aku hairankan macam mana en.hassan boleh bawa masuk beg sekolah zahrah dan laptop ke dalam kereta tu?...adakah kereta itu tidak berkunci? Aku pun pergi tengok......sah kereta tu memang tak berkunci sepanjang malam dan yang paling tragisnya............kunci masih terlekat ditempatnya dalam kereta tersebut....toing..toing..toing....hai ini kes memang nak bagi orang bawa lari kereta senang-senang je. Alhamdulillah, syukur, mujur peristiwa buruk itu tak berlaku. Allah SWT masih nak selamatkan kereta aku dan sebagai pengajaran kepada aku dan suami.

Peristiwa pagi ini mengingatkan aku kes 8 tahun yang lalu...pasal kunci rumah pulak, masa tu baru kahwin, anak pun belum ade lagi dan ketika itu kita orang duduk di Kajang. Kes ini berlaku selepas kita orang balik dari pasar malam. Aku yang buka pintu rumah dan terlupa nak cabut kuncinya. Sepanjang malam kunci tu terlekat pada tombol pintu di luar. Akibatnya.....rumah kita orang kena samun...handphone, duit habis lesap, tanpa kami sedari. Kami sedar keesokan paginya. Yang bestnya penyamun tu boleh letak kunci kereta iswara kita orang kat luar, parking baik punya atas selipar en. hassan....hu...hu...

Kebanyakan orang berpendapat, penyakit lupa berkait dengan amalan yang kita lakukan, mungkin banyak amalan yang tidak baik yang dilakukan, maka makin banyak lah yang kita lupa. Namun begitu, penyakit lupa adalah fitrah bagi manusia. Seharusnya kita perlu saling ingat mengingati antara satu sama lain.

Mungkin doa penyakit lupa ini boleh diamalkan. Insyaallah, agar penyakit lupa kita berkurang.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails